Läsförmågan har dramatiskt sjunkit de senaste 20 åren i svensk skola. Hjärnforskare och professor Martin Ingvar hävdar att det bland annat beror på att "DET TRÄNAS FÖR LITE"! Under många år togs mycket av det som upplevdes "lite jobbigt, monotont och tråkigt" bort i skolan och "allt skulle lekas in".. Men uppenbarligen fungerar inte det så bra. Man behöver dessutom MÄTA/ bedöma hur det går för att se att läsningen går åt rätt håll (detta gäller även annat skolarbete..) Så TACK alla föräldrar i klassen som lyssnar på era barn när de tragglar läsläxorna varje vecka! De är kanske INTE alltid jättekul, MEN det ger effekt! Många i klassen gör stora framsteg!
"Men att lära sig läsa det är ingenting som hjärnan känner igen. Den är inte organiserad för att låta ett ljudande språk symboliseras av små grafiska former på ett papper. De många nervcellerna i olika delar av hjärnan, som måste samarbeta för att det här ska fungera, är inte bara ovana. De är, säger Martin Ingvar, rent ut sagt ovilliga.
Det flesta behöver en tydlig instruktion för att komma i gång. Och enda sättet att bli bra, enligt de senaste tjugo årens forskning i neurovetenskap och psykologi, är att träna, träna och åter träna.– Det är här hela felet ligger, säger Martin Ingvar. De pedagoger och politiker som var trötta på korvstoppningsskolan lanserade på 1980-talet nya helt ovetenskapliga pedagogiska metoder, där man missade en så enkel sak som skillnaden på kunskaper och färdigheter."
Här kan ni läsa Martin Ingvars artikel http://modernpsykologi.se/2013/02/15/vad-var-det-jag-sa-martin-ingvar-om-den-svenska-skolkrisen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar