Etiketter

fredag 31 januari 2020

Planering v. 6-10


Hej allesammans! Snart är det sportlov. Tiden bara rinner iväg. I klassen är det oftast väldigt bra arbetsro och motivation under lektionerna, härligt! Majoriteten övar också hemma, så mycket just de behöver för att klara läxförhör och prov på ett bra sätt. (Några få slarvar/skulle dock behöva öva lite mer..) Vi arbetar/förbereder alltid veckans mål/uppdrag/”läxorna” i skolan och de som lyssnar, hänger med aktivt, arbetar effektivt på lektionerna behöver lägga betydligt mindre tid på ev. hemarbete. Jag vet att många föräldrar går ut på bloggen varje vecka och ”kollar” vad som gäller för veckan + ”förhör/ kontrollerar” att barnet kan ”läxan”/ uppdraget; Det betyder väldigt mycket och underlättar mitt arbete, som slipper lägga tid på extra ”omläxor/ omprov” etc; Tack! Men störst betydelse har det för era barn; Elever som går ut grundskolan med minst godkända betyg i alla ämnen har extremt mycket större chans att klara fortsatta studier, vuxenlivet och arbetslivet på ett bra sätt.  
Men sammanfattningsvis har ni FANTASTISKT gulliga och trevliga barn, det är så roligt att vara tillsammans med dem på dagarna!             Hälsning Petra

Planering för veckorna 6-10   5A
Svenska:  Vi har använt mycket tid till att skriva faktatexter i SO:n, men nu fortsätter vi i svenskan med ordklasserna. Vi skriver olika slags texter= genrer: berättande text (Josefin som haft ett långt svenskpass på onsdagarna i 5A är nu föräldraledig; Eva Iremark vikarierar under våren.) Vi tränar på att TALA/ berätta för andra.

Matematik:  Kapitel 3 Tid, tabeller och diagram fortsätter och efter det har vi ett mindre test/prov på bara det kapitlet.

So:   Geografi:  Vi lär oss lite mer om vart och ett av Nordens länder; kartan, relevanta fakta mm.

No:    Sinnen avslutas: smak, lukt, känsel, hjärnan, droger. Diagnos.

Engelska:  Först kapitel 12. Sedan repetera kapitel 9-12 och efter det prov 3.

Vecka 6                    Läxor och annat viktigt till följande dagar:
Måndag 3/2

Tisdag 4/2
SV/SO: Läsa på tills du läser flytande + skriva svar på frågor i GEOGRAFI-häftet
Onsdag 5/2
SO: Kunna svara på frågor i häftet (onlinetest)
Torsdag 6/2
MA-läxa som ni får av Lill    torsdag -till torsdag         Teknikläxa: 6 enkla maskiner (Lills skolsida)
fredag 7/2
ENG: Kapitel 12    (se Petras Skolsida)        NO: smak och lukt (Lills skolsida)

Vecka 7
Måndag 10/2

tisdag 11/2
SV/SO: Läsa på tills du läser flytande + skriva svar på frågor i GEOGRAFI-häftet
onsdag 12/2
SO: Kunna svara på frågor i häftet (onlinetest)
Torsdag 13/2
MA-läxa som ni får av Lill    torsdag -till torsdag
fredag 14/2
ENG:  Skriva klart engelsk text + ev Workbook  (inför prov efter lovet)               Idag gör vi ”hjärtat”  på skolgården och slutar sen ca kl.13 heart highlight
Graphics by Jon Phillips. From OCAL 0.18 release.

VECKA 8
S  P  O  R  T  L  O  V

Vecka 9
Måndag 24/2
Välkomna tillbaka efter sportlovet
Tisdag 25/2
SV/SO: Läsa på tills du läser flytande + skriva svar på frågor i GEOGRAFI-häftet
Onsdag 26/2
SO: Kunna svara på frågor i häftet (onlinetest)
Torsdag 27/2
MA-läxa som ni får av Lill    torsdag -till torsdag
fredag 28/2
ENG: PROV på kapitel 9-12 (öva på bloggen; lyssna, läs, översätt, svara på frågor ”Did you get it”, öva ord)

Vecka 10
Måndag 2/3

Tisdag 3/3
SV: ”Pratläxa” Du ska träna dig på att berätta om något för andra.  Du får en instruktion hur du ska göra. Detta är viktig träning inför det  kommande nationella muntliga provet som görs i höst i årskurs 6.
Onsdag 4/3
SO: öva på allt vi hunnit om NORDENS länder i GE-häftet
Torsdag 5/3
MA: läxa av Lill
fredag 6/3
ENG: Kapitel 13        NO-diagnos                                   Idag har vi Norras årliga talangjaktsfinal  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar