Etiketter

fredag 14 januari 2022

Till fredag 21/1 engelska kapitel 9 "It was a long way down"

DU ska på fredag 21/1 kunna:   

* Läsa hela texten med bra flyt   * Översätta/ förstå hela texten   

* Kunna skriva/ översätta alla meningarna både på svenska och engelska

Gör så här: 

1 ) LÄS/LYSSNA på film/texten tills du är HELT SÄKER på uttal och översättning/ betydelse!

2) Skriv AV följande svenska meningar och översätt dem sedan till engelska med hjälp av texten (de finns i texten) och ÖVA så att du kan dem "utantill".  
1. När hände det?      2)  Hur är det fatt med dig?    3) Jag föll av en elefant. 4) Smärtan var hemsk.

5) Jag känner mig fortfarande yr.        6) Du skadade dig själv.        7) Du bröt din arm. 

8) Hjälpte någon dig?     9) Guiden  ringde på en ambulans. 10) Min vän tog mina saker åt mig.

 11)Han ringde min fru.  12) Min fru sade till mig att vara försiktig.

3) Öva på allt här Övningsmästaren kapitel 9  (Lyssna, öva fler ord och grammatik!)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar