Etiketter

måndag 25 mars 2019

HJÄLP! Glömda läxor + sjukanmäla!

Hej allesammans. Läget i klass 4A är bra. Eleverna är oftast sams och vänskapliga med varandra (och blir det konflikter är de bra på att reda ut dem). Det är oftast väldigt bra arbetsro och disciplin på lektionerna och eleverna gör stora framsteg! 
MEN... ganska många "glömmer"/ struntar i att GÖRA KLART sina beting = läxorna. De "läxor" jag ger är ganska enkla, vi börjar  alltid med dem i skolan för att alla ska veta hur och vad man ska göra. Sedan är läxan att göra klart + öva så man kan. T.ex. tills i fredags hade 12 elever = halva klassen "glömt" skriva klart frågor om Skåne och Blekinge; de fick tills idag måndag på sig, men då hade ändå 5-6 st inte gjort den klar...
 Till varje måndag har vi också veckans läsläxa. Jag lägger ner mycket tid på bloggen; att läsa in läsläxorna (samt andra läxor och gör ALLT  jag kan för att eleverna ska ha största möjliga chans att klara målen i skolan.)  Men varje vecka får jag jaga/"tjata" in UNDERSKRIVEN LÄSLÄXLAPP från nästan halva klassen som "glömt". 
Jag får också flera ggr i veckan gå iväg från lektioner och ringa/ eftersöka barn som inte dyker och  som inte är frånvaroanmälda.
Jag ber er föräldrar om HJÄLP, snälla; 
  • kolla VARJE VECKA/ DAG på bloggen vad som är  läxa/ prov! Be att få förhöra/ visa intresse/ kolla att den är gjord. 
  • PÅMINN om att lägga tillbaka papper, böcker etc i väskan (mängder av böcker och papper "försvinner, glöms hemma"..)
  • LYSSNA 5 minuter på när ert barn läser läsläxan INNAN MÅNDAGAR och SKRIV under med ditt namn.
  • SJUKANMÄL ert barn till SKOLAN direkt varje dag det är borta 0141-22 51 59 eller direkt i dexter. Skriv INTE sms/ mail till mig, jag är inte på plats varje dag.

TACK (och extra tack till er föräldrar som redan gör allt detta!)
 I övrigt har ni jättemysiga och härliga barn!  Hälsning Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar