Etiketter

fredag 4 september 2015

Sammanfattning av veckan samt "Läraren är ingen trollkarl"

Veckan har flutit på bra. I måndags fick ni hem första utvärderingen och jag har fått tillbaka de flesta, påskrivna och kommenterade, tack! Arbetet i klassrummet går framåt. De första två veckorna var det många sena ankomster till flera lektioner och emellanåt lite allmän "okoncentration" (dvs mer än jag är van vid) men det har blivit mycket bättre denna vecka. Vi har tränat ganska mycket på "hur gör man när man lär sig" dvs att kunna fokusera, öva, inte interagera/ söka kontakt med andra i onödan så man stör vid eget arbete, samt vara tålmodig och inte ge upp så fort det "tar emot litegrann".  Jag har jämfört med sport; ibland när man tror att man inte orkar mer så kanske tränaren säger "liite till kan ni", och det kan man faktiskt ganska ofta! Detta blir bara bättre och bättre och idag var det full koncentration/ knäpptyst med fakta-meningsskrivande i so-boken i 30 minuter!! ALLA jobbade intensivt och efteråt var det en som förnöjsamt sa "Jag trodde aldrig jag skulle klara så många meningar men det gjorde jag!. Efter detta passade det med Lilla aktuellt skola som satte igång livliga diskussioner om flyktingar, krig, Hitler, Medelhavet, ja allt möjligt! DÅ ska det inte vara tyst!

Dagens nyheter har haft en intressant artikel om att "Läraren är ingen trollkarl" dvs inlärning kräver träning, repetition och egen ansträngning! Det finns liksom ingen "magisk formel" som får kunskaperna att flyga in automatiskt i huvudet utan man behöver TRÄNA. Sen är ju läraren utan tvekan viktig MEN det räcker inte med en "bra tränare" om adepten vägrar träna, eller inte ens är med på träningarna.... Jag är så glad att jag verkar ha så många elever i 4A som tränar och övar med liv och lust, anstränger sig och vill lära, härligt!!
Läs här, intressant: http://www.dn.se/ledare/kolumner/lararen-ar-ingen-trollkarl/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar