Etiketter

fredag 3 september 2021

Veckan som gått...(+ omläxa till måndag)

 ...har mestadels varit BRA! I måndags eftermiddag tappade jag tålamodet en aning då jag upplevde att flera i klassen föll tillbaka i "gammalt beteende" och gick omkring/ störde/ sökte andras uppmärksamhet i onödan etc, trots många tydliga men vänliga påminnelser.... 

Dagen därpå och resten av veckan har det varit MYCKET bättre (på mina och Lills lektioner;  musik / slöjd/ idrott har jag inte fått rapport om ännu..) Många i klassen har också börjat prestera riktigt bra på lektionerna och läxförhören och VILL verkligen lyckas/ göra sitt bästa; härligt!

På rasterna funkar det oftast bra, men några incidenter med att kasta rönnbär/ retas/ hamna i konflikt har inträffat. Vi har rett ut det; elever har bett varandra om ursäkt och de mest berörda har skolan kontaktat hemmen.. Jag önskar att alla elever hädanefter beter sig bra/ kamratligt på rasterna så att vi inte behöver ta värdefull lektionstid till att lösa helt onödiga konflikter.

I måndags fick ni hem första utvärderingen och jag har fått tillbaka de flesta. TACK för alla positiva kommentarer och uppmuntrande ord; det värmer att många, både vuxna och barn upplever starten i år 5 som positiv! 

På måndag eftermiddag är det ganska många i klassen som får ett NYTT försök att klara minst 70% rätt på GEOGRAFI-läxan som de hade i onsdags. Flera hade 80-100% rätt men några hade övat för lite. Onlineförhöret innebär att man får 5 liknande svarsalternativ till varje fråga och det gäller att klicka på det RÄTTA/ BÄSTA svaret  t.ex:

Vad kallas den varma havsström som kommer från södra Atlanten och som värmer Sverige och Norden?

golfen           golfvärmen           golfrundan             golfströmmen                 strömgolfen


HÄR kan man öva, men utan liknande svar; man måste liksom kunna svaren "utantill". 

 ÖVA  GEOGRAFI  HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar